Hersenspinsels

Ik moet bekennen, ik ben een klein beetje geobsedeerd door hersenen. Of nou ja, zeg maar heel erg. Zodra ik eenmaal over hersenen begin te praten, leef ik helemaal op. Hersenen zijn nou eenmaal mega interessant. Niet waar? Ik geef je 4 redenen waarom ik hersenen zo interessant vind.

1 – Zo veel en zo weinig bekend
Eigenlijk is best het bijzonder, men weet een hele boel over hersenen, maar bij iedere ontdekking lijken er weer nieuwe vragen te ontstaan. We (lees: slimme koppen en onderzoekers) doorgronden de hersenen nog lang niet. Er zijn verschillende hersengebieden bekend die een bepaalde functies hebben, men weet van vele processen de werking, wat er nou gebeurd zo ongeveer gebeurd in de hersenen. Maar er is ook nog echt zo veel onbekend.

2 – Ingenieus
Ik vind het al bijzonder hoe je lichaam werkt. Want even serieus, de scheikunde-fabriek die er voor zorgt dat al die scheikundige processen verlopen en op de goede momenten verlopen, doordat die aangestuurd worden vanuit een ander deel van de scheikunde-fabriek (je lichaam bedoel ik). Dat je lichaam kan ‘onthouden’ welke ziektekiemen slecht zijn, zodat het, voor je überhaupt ziek wordt of er iets van merkt, al de ziektekiemen ongedaan kan maken. Bij je hersenen vind ik dat nog bijzonderder, want hoe kan het dat zoiets als een cel door verbindingen met andere cellen dingen kan opslaan, dingen onthouden. Dat je herinneringen hebt zoals ze in de volksmond bekend zijn, de herinneringen van vroeger. Maar ook de herinneringen zoals hoe je moet fietsen of lopen bijvoorbeeld. Want je weet hoe je dat moet doen, maar je hoeft er niet bij na te denken. Ik vind het toch bijzonder.

3 – Je persoonlijkheid
Je persoonlijkheid wordt door je hersenen bepaald, zo ook de manier hoe je op bepaalde situaties reageert. En dat is eigenlijk niks meer dan stofjes die afgegeven worden en signalen die verzonden worden. Zelf ben ik niet zo van ‘wij zijn ons brein’. Ik ben van mening dat bepaalde dingen wel degelijk door onze hersenen bepaald worden, maar dat we wel invloed hebben op hoe we zijn.

4 – Geen rust
Je hersenen nemen, zoals ook je hart en andere organen, nooit rust. Zelfs als je slaapt zijn ze druk bezig met het verwerken van je dag. Niet overtuigd dat slapen echt belangrijk is? Kijk dan maar eens deze TEDvideo.

– Mathilde

Noot: Ik ben geen wetenschapper of deskundige of wat dan ook, dus ik kan geen garantie geven dat wat ik hier zeg honderd procent waar is. Daarbij heb ik ook niet het boek “Wij zijn ons brein” van Dick Swaab gelezen, dus de opmerkingen bij het derde punten zijn niet gerelateerd aan zijn boek.
Geef een reactie

