Holocaustverhalen

Afgelopen weekend zag ik op National Geographic Channel over een, voor mij, onbekend verhaal uit de Tweede Wereldoorlog. Hierbij een blogpost over dit speciale verhaal en over het Holocaustmonument in Berlijn.

Het programma dat ik heb gezien heet “Hitler’s GI Death Camp“. Het is in indrukwekkend programma waarin Amerikaanse oud-soldaten uit de Tweede Wereldoorlog zelf hun verhaal vertellen. Nee, het zijn niet de  verhalen over hoe (onder andere) de Amerikaanse soldaten de concentratie kampen hadden bereikt en deze mensen kwamen bevrijden -voor hoever dat nog mogelijk was. Het ging over Amerikaanse soldaten die zelf in een concentratiekamp hebben gezeten. Het is een erg mooi en indrukwekkend programma om te zien, met beelden uit die tijd en met mensen aan het woord die dit echt meegemaakt hebben: de soldaten, maar ook de joden en anderen die al in het kamp gevangen zaten. Een echte aanrader! Dat is dus ook de reden dat ik verder niet veel hierover zal vertellen, het moet wel leuk blijven om naar te kijken. 😉

Holocaustmonument

Toen ik in Berlijn was, heb ik onder andere het Holocaustmonument bezocht of, zoals het officieel heet, Denkmal für die ermordeten Juden Europas. Je hebt daar een deel boven de grond, te zien op de foto hierboven, en een deel onder de grond. Het deel boven de grond staan 2711 stenen blokken van 20 cm tot en met 4,5 meter. Deze stenen staan ook nog op een golvende ondergrond. Het is heel indrukwekkend om hier doorheen te lopen. De kunstenaar van dit kunstwerk, Peter Eisenman, heeft het zo ontworpen dat het je een gevoel van desoriëntatie en isolement moet geven; het gevoel dat de Joden voelden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ik denk dat het hem wel gelukt is, in ieder geval wel bij mij. 

Holocaustmonument 2.0Onder het veld met de stenen is het informatiecentrum. Deze heb ik uiteraard ook bezocht. Ik heb ook een audioguide genomen, wat het informatiecentrum nog indrukwekkender maakte. Bij de ingang van het informatiecentrum hangt deze quote:

“It happened, therefore it can happen again: this is the core of what we have to say.”        – Primo Levi

Het is ook zeker de moeite waard om dit informatiecentrum te bezoeken. Er zijn hele mooie verhalen te zien die zijn onderverdeeld in verschillende ruimtes. Zo is er een ruimte waar de verhalen van families worden verteld, een ruimte die verschillende locaties laat in Europa waar Jodenvervolging plaatsvond en een zaal waar op de muren om je heen steeds één naam staat geprojecteerd en er wordt hierbij ook een korte biografie van de persoon gegeven. Toch is de aller mooiste, meest indrukwekkende zaal vond ik die met brieven, dagboekfragmenten en dergelijke. Deze zijn te zien op de lichtgevende platen in de grond, die ook nog eens de enige lichtbron zijn in die ruimte. Het is echt een aanrader om naar toe te gaan en entree voor zowel het stenenveld als het informatiecentrum is gratis. Een audioguide kost wel €4,00, maar die is ook echt de moeite waard!

– Mathilde

Geef een reactie

