Chocoladebarbaren

Geen chocolade kunnen eten, terwijl je er niet allergisch voor bent en het ook geen trigger is voor migraine of iets dergelijks. Klinkt raar toch? Ik mag en kan de meeste chocolade niet (meer) eten, ook vaak dingen waar chocolade doorheen zit niet. Chocolade is namelijk erg vet(tig) en -zo schijnt- er lekker met noten er doorheen. Doordat chocolade zo vettig is blijven er gemakkelijk eiwitten van noten achter, ook in een simpele melk of pure chocoladereep. Oftewel, ze bevatten mogelijk sporen van noten. Onmogelijk om voor mij te eten met een notenallergie.

Mijn allergie (of eigenlijk allergieën) zijn namelijk niet alleen uitslag, bultjes en last van je darmen hebben. Ja, dat is als ik kleine hoeveelheden binnenkrijg. Dan bedoel ik wel echt klein, als in nog geen hele noot of pinda. Dat er zowel chips als noten/pinda’s op een verjaardag of feest staan (in verschillende bakjes) en dat men dan eerst uit het bakje met de noten/pinda’s eet en daarna uit het bakje met de chips. Als ik deze chips dan eet, dan krijg ik inderdaad last van mijn darmen (of buik in zijn geheel) en soms zelfs uitslag. Nee, ik bedoel de allergie dat door enkele nootjes/pinda’s of een enkele hap met deze allergenen erin zo’n heftige reactie geeft dat ook je keel opzwelt en als je niet snel genoeg reageert je bewusteloos kan raken en zelfs kan stikken. Anafylaxie of een anafylactische reactie dus.

Allergie-informatie: Kan sporen bevatten van noten.

Nee, ik ben niet zielig, dan kans dat ik zo’n heftige reactie krijg is klein en er valt goed mee te leven. Ja natuurlijk mis ik soms een simpele reep chocolade -want echt geloof me, ik ben nog geen enkele chocoladereep tegen gekomen die geen (sporen van) noten bevatte. Ook Nutella moet ik laten staan, het is niet voor niks hazelnootpasta. Gelukkig zijn er genoeg alternatieven, want hagelslag kan bijvoorbeeld wel.

Trouwens, wist je dat het potje pesto dat je thuis hebt staan ook noten bevat? (Zeldzame uitzonderingen daar gelaten.) Noten zijn namelijk goedkoper dan pijnboompitten. Dat betekend dus zelf pesto maken -of laten maken door een vriendin. 😉

– Mathilde

Geef een reactie

