Berlijnse rust

Tussen alle verplichtingen door -werken, aan mijn (vrijwillige!) taak van school werken, rust nemen, enz.- heb ik nu echt eindelijk tijd en de puf gevonden om weer eens wat te schrijven. Ik zou bijna vergeten lekker na te genieten van de geweldige week Berlijn, ik kijk veel meer vooruit naar wat er gaat komen en wat er allemaal (nog) moet gebeuren. Oké, heel erg raar is dat nou ook weer niet. Morgen is mijn laatste dagje werken en maandag moet ik weer op school aanwezig zijn. Op het nieuwe schooljaar ben ik nog niet bepaald voorbereid; ik moet mijn boeken nog kaften (en kaftpapier kopen), ik heb nog nieuwe schriften nodig en zelfs nog een agenda.

Nu ik de rust heb (gevonden) om te schrijven, zal ik mijn post in die stijl houden. -Ondanks ik loop te stuiteren door het huis heen.- De plekken die ik heb bezocht waar rust te vinden is in Berlijn.

Berliner Dom

Ja, rust vind je natuurlijk in een kerk. Hierboven zie je de Berliner Dom, maar omdat deze dom best wel populair is, is het er niet heel erg rustig. Toch is het niet gek dat dit een veelbezochte toeristische plek is, het is namelijk echt een onwijs grote en mooie kerk! Het is zeker een aanrader als je naar Berlijn gaat. Je kunt zelfs naar boven toe. Je kunt dan op een balustrade staan of zitten en zo de kerk inkijken, maar je kunt nog verder omhoog. Waar je helemaal boven uitkomt, weet ik niet precies. Ik heb het nou zeg maar niet zo op hoogtes en er was een hele lange wenteltrap, dus toen ben ik weer naar beneden gegaan. 😉 Maar ook als je niet helemaal naar boven gaat, heb je al een best mooi uitzicht op de omgeving en op het plein voor de dom.

uitzicht Berliner Dom

Zoals je kunt zien zijn er genoeg mensen die ook rust vonden op het grasveld, door er te zitten of liggen. Dat heb ik dan weer niet gedaan, maar dat kun je natuurlijk ook doen. De dom ziet er van binnen heel mooi uit, het is heel mooi versierd. Als je dan je ogen uitgekeken hebt en je al die versieringen met christelijke achtergrond, zoals de duif hieronder in een glas in loodraam in het plafond die de heilige geest die op ons neerkomt voorstelt, helemaal zat bent, kun je de crypte van de dom bezoeken. Zeker lekker op een warme zomerse dag.

duif Berliner Dom

Wil je echt een indrukwekkende stilte in een bijzondere omgeving? Dan moet je, naar mijn mening, naar de nieuwe toren van de Gedächtniskirche. Daar zijn meer dan 2000 blauwe glas in lood ramen, die een bijzondere gloed geven aan de binnenkant van het gebouw. Het bijzonderste van het gebouw is wel het mega grote, gouden Jezusbeeld dat los hangt van de wand erachter en aan kabels hangt, die je alleen ziet als je heel goed kijkt. Helemaal bijzonder was dat de mensen die deze kerk ingingen allemaal echt doodstil waren. Je hoorde mensen lopen, ademen, bewegen, maar het was stil, zelfs geen geluiden van buiten de kerk die te horen waren.

Jezusbeeld

Buiten alle kerken is er ook een mogelijkheid om de stad te ontvluchten. De Tiergarten is een erg mooi park om eens doorheen te lopen. En nee, het is geen dierentuin, maar het is ooit, lang geleden een jachtterrein geweest. Tegenwoordig is het gewoon een park om lekker in te vertoeven. Er zijn relatief weinig toeristen te vinden, het zijn voornamelijk Duitsers. Je ziet er mensen joggen, met de hond wandelen, fietsen en gewoon wandelen. Er is ook van alles te zien.

Bloempje

In het park zijn allemaal kleine parkjes te vinden met een thema. Zo heb je bijvoorbeeld de Engelse Tuin, een eiland van een of andere vrouw met haar standbeeld ook op dat eiland, maar ook een rozentuin. Verder zijn er ook gewoon grote grasvelden waar je lekker kunt zitten, om te picknicken bijvoorbeeld, maar je kunt er natuurlijk ook een balletje trappen. Het is een onwijs groot park, dus heel veel heb ik er volgens mij niet van gezien, maar wat ik wel veel heb gezien zijn standbeelden. Die heb je daar echt véél. Toch vond ik de rozentuin wel echt het mooiste van wat we gezien hebben in het park.

fontein Tiergarten      Roos Tiergarten

– Mathilde

Geef een reactie

