Kunst? Gewoon goed kijken!

Maandag was ik nog erg moe van de vakantie en als je de dagen ervoor ’s avonds nog weggaat en ’s ochtends er weer vroeg uit moet en maandagochtend zelfs nog moet werken, helpt dat ook niet echt mee… Gisteren, dinsdag, heb ik van alles en nog niks gedaan. Eerst lekker lang geslapen en daarna lang gehangen op de bank -daar is het vakantie voor toch?- en nog wat opgeruimd in mijn slaapkamer. Ook vandaag weer gewerkt en verder gegaan met mijn slaapkamer opruimen en uitzoeken van de spullen.

Maar goed, ik heb weer gewerkt en ik heb weer wat geleerd. Ik zei tegen een oude man dat de schilderijen, die van hem zijn, zo mooi waren. De man vond dat het helemaal niet zo moeilijk is om te schilderen. Het is gewoon heel goed kijken. En je moet wel geduld hebben. Maar eigenlijk is het gewoon goed kijken. Nou weet ik niet of ik het echt met die man eens ben, als ik goed zou kijken naar wat ik zou zien, zou een boom volgens mij nog echt niet op een echte boom lijken.

Dit leverde wel weer een mooi bruggetje op om het over Berlijn te hebben. De kunst in Berlijn die ik heb gezien. Als eerste een museum, de Gemäldegalerie. Volgens het foldertje van het museum zelf is het museum een van de meest belangrijke collecties van Europese kunst van de dertiende eeuw tot en met het begin van de negentiende eeuw. Er hangen schilderijen van allemaal bekende schilders als Jan van Eyck, Frans Hals, Jan Vermeer, Peter Paul Rubens, zelfs van Rembrandt en meer. Er hangt een heel leuk schilderij, dat zeker leuk is als je Nederlands bent. Dat is namelijk het schilderij “de verkeerde wereld” van Pieter Bruegel. In dit schilderij zijn namelijk een hele boel spreekwoorden te vinden. Als je het schilderij wilt zien, met alle spreekwoorden, kun je op de link klikken. Het mooiste schilderij dat er is, vind ik “de geldwisselaar” van Rembrandt. Ik heb er geen foto van, dus dat wordt even Google-en. Het is zeker een museum om eens een bezoekje aan te nemen, zeker als je toch in de buurt bent.

Muur - kus

Ook heb ik de Berlijnse Muur gezien; East Side Gallery. Natuurlijk heb ik ook de beroemde kus gezien, ik ben niet voor niks langs het hele stuk muur dat er nog staat gelopen. Er staan nog veel meer kunstwerken op de muur, zo ook deze.

muur - gezichten

Ik heb natuurlijk ook nog de auto die ‘door’ de muur kwam gezien en één van de kunstwerken die je veel te zien krijgt als je er naar zoekt op Google. Op het eerste gezicht vond ik het vooral leuk hoe het lijnen patroon van witte lijnen opgevuld was door vele vrolijke kleuren, maar toen ik voor de laatste keer nog even keek, zag ik ineens dat die lijnen gezichten vormden. Dus bij deze ook nog die foto.

muur - lijnen

Op de muur staan echt mooie kunstwerken. Het is dan ook enorm jammer om te zien dat er toch nog vele mensen zijn die die werken willen ‘vernielen’. Al de graffiti op de muur is jammer. Ik zag zelfs een kunstwerk dat niet meer te zien was, omdat er helemaal overheen gespoten was. Ik kan er niet bij dat mensen per se ook op de muur moeten ‘kliederen’ en daarbij de kunst van anderen willen vernielen. Om dit stuk toch nog positief af te sluiten, ben ik blij dat ik de foto die hieronder staat kan laten zien. Let even op de man op de grond. Ja, hij maakt de muur weer schoon. Duim omhoog voor deze man!

muur - man

Dan sluit ik hierbij af met een quote van de muur;

Lead me among my dreams among different time and space. To share hope with nations and believers. To observe with modesty the pure truth. And to reveal prudently the magic and the mystery. – Varda Carmeli / Israel 

– Mathilde

Geef een reactie

