Stiltemoment

Vandaag is een moment om stil te worden, stil te zijn. Morgen is het al weer maandag en staat er een nieuwe, misschien wel drukke, week voor de boeg, waarin weer van alles mag en moet. In alle drukte vergeten we soms stil te staan bij hoe goed we het hebben. Ik wil niet zeggen dat het leven zo onwijs mooi hoeft te zijn, dat het leven (hier) alleen maar mooi is. Ik wil mensen niet zeggen dat hun leven misschien niet soms een hel is of was, ik wil mensen niet beledigen. Ik wil dat mensen weten hoe kwetsbaar het leven is en hoe dankbaar ze (soms) wel niet mogen zijn. Zeker als ze alleen maar zeuren.

Het leven kan namelijk zomaar voorbij zijn. Hoe gezond je ook lijkt. Ja, ja, drama, drama. Toch is het waarschijnlijk niet voor te stellen hoeveel je in moet leveren als je een chronische ziekte of handicap hebt. Maar heb je eigenlijk ook wel eens stilgestaan bij het feit dat we in Nederland/België in vrede leven en hoe bijzonder dat wel niet is. Nee, als je dat niet hebt meegemaakt weet je niet hoe gezegend je bent dat je hier in vrede kan leven. Nog vele andere grootse dingen zijn op te noemen om dankbaar voor te zijn, maar denk je ook aan al die kleine dingen? Dat je mag opgroeien met allebei je ouders, die ook nog eens zijn zoals een ouder hoort te zijn, is dat niet bijzonder? 

In de vakantietijd sta ik ook eens even stil bij hoe dankbaar ik mag zijn dat ik op vakantie kan, omdat wij thuis daar het geld en de mogelijkheid voor hebben. Bij mensen die iemand missen of dat nu al langer geleden is of dat ze een dierbare kortgeleden zijn verloren, misschien wel bij de vliegtuigramp. Voor deze twee een kaarsje en nog een kaarsje voor iedereen die deze, om wat voor reden dan ook, nodig heeft.

Kaarsjes

It is better to light a candle than curse the darkness – Eleanor Roosevelt

– Mathilde

Geef een reactie

